NIEUWS
Met pijn in het hart moeten we de onthulling van het Molukse monument oud-KNIL-militairen en hun echtgenoten in Winterswijk d.d. 27 juni 2026 afgelasten. Dit besluit is mede genomen op basis van informatie van de GGD.
De verwachte extreme hitte met een gevoelstemperatuur van 39° in combinatie met de beperkte schaduw ter plekke maakt het onmogelijk om de veiligheid en de gezondheid van de gasten en bezoekers te garanderen.
Het ligt in de bedoeling om de onthulling te verplaatsen tot na de grote vakantie.
We hopen dat u begrip zult hebben voor de ontstane informatie.
Wilt u dit bericht delen met familie, vrienden en andere betrokkenen. En delen wordt zeer gewaardeerd!De projectgroep.

9-6-2026 Ter informatie vooraf gaand aan de werkbijeenkomst van zaterdag 13 juni a.s.
Nu de dagen richting de ‘dag van de onthulling op zaterdag 27 juni 2027 ogenschijnlijk rustig oogt zijn menige groepen en individuen zich aan het voorbereiden op een naar verwachting memorabele dag. Nog één werkbijeenkomst en dan volgt nog een aantal gebruikelijke organisatorische puntjes op de i.
Om u alvast een beeld te geven wat we kunnen verwachten in cijfers:
· 100 uitnodigingen verzonden en in de brievenbus gedaan aan de nazaten en genodigden.
· 500 personen te verwachten volgens de opgaven van de contactpersonen/families.
· 100 genodigden ongeveer die op enigerlei wijze een bijdrage hebben geleverd bij de totstandkoming van het monument
· 250 tot 300 zitplaatsen maximaal voor de kerkdienst in Christengemeente De Ontmoeting zoals door de families zijn aangegeven die we kunnen verwachten
· 200 zitplaatsen zullen worden uitgezet voor familie en genodigden op de Algemene Begraafplaats. Hiervoor zijn bij de uitnodiging polsbandjes als bijlage meegezonden.
· 27 kinderen die het kinderkoor vormen.
· 10 tifaspelers uit eigen gelederen. Buiten de Totobuang en Tifagroep Kawan² uit Almelo om.
· 3 leden voor de erewacht uit eigen gelederen.
· 6 à 7 leden van de Winterswijkse Veteranen worden aan de erewacht toegevoegd.
· 75 personen ongeveer die bij de onthulling van het monument een rol dan wel een taak hebben.
Zo maar ad random een aantal cijfers!
Wat dit betekent voor het programma en het draaiboek wordt bij de 6e werkbijeenkomst nader toegelicht! Nieuwsgierig geworden? Kom op de werkbijeenkomst van zaterdag 13 juni a.s.
Of je totaal laten verrassen op de dag zelf mag natuurlijk ook!


5-6-2026 Voortgang van het Project Monument oud-KNIL-militairen en hun echtgenoten in Winterswijk.
De 5e werkbijeenkomst van zaterdag 16 mei jl. was er een om het programma te presenteren. Ook is de stavaza van de organisatorische zaken doorgenomen. Het is een hele waslijst. Goed om deze door te nemen en om te laten zien wat er zoal bij komt kijken:
• Bus Hartemink -> offerte ontvangen. Huur bus als service voor de ouderen is bevestigd.
• Theater De Storm -> Gebruik diverse meubilair.
• Hier Zorg -> gebruik goederenbusje. Ophalen en terugbrengen meubilair.
N.B. Vrijdag 26 juni 09:00 – 12:00 uur. Maandag 29 juni retour meubilair.
• Sjoerd Frielink Multidiensten-> plaatsen poer en inrichten plek monument.
• Beheerder Algemene Begraafplaats -> geen uitvaarten plannen op zaterdag 27 juni.
• Lisa Oppier -> alle drukwerken. Uitnodiging op korte termijn drukklaar aanleveren.
• Julian Souisa -> met kinderkoor. 20 personen aangemeld! (excl. begeleiding)
• Vanessa Loupatty maakt kebaja’s voor de kinderen!
• Baukje Dijkstra, nieuwe burgemeester -> afspraak voor kennismaking donderdag 4 juni a.s.
• Postduivenvereniging Gevleugelde Vrienden -> duiven als afsluiting. Is inmiddels bevestigd!
• Laura Loupatty -> voordracht Spoken Word.
• Toto Buang Tifagroep Kawan² -> bevestigd en als gast aanwezig bij de werkbijeenkomst!
• ADKK – Alley Usmany-Unitly, Patrick Unitly en conjanist -> avondprogramma
• Corbeel/Greven -> marmeren schildjes zijn binnen. Moet nog worden ingepakt.
• De nazaten van de 1e generatie ouderen zijn aangeschreven voor controle namen en spelling.
• Tevens inventarisatie bij families te verwachten aantal personen: ruim 500 /550 personen!
• Regelmatig contact en bezoek aan Colubris, waar Dennis van de Hurk, zijn zoon Zenjiro en de lassers Peter Latumaerissa en Michaël Singadji hun vakmanschap aan de dag leggen. Dochter Maylu ontwerpt de linten voor de kransen.
• Monument is nagenoeg klaar om geplaatst te worden! De belettering vindt ter plekke plaats!
• And Last But Not Least: Promofilmpje door Roger Heerink
Kortom, al veel gedaan en de komende weken nog genoeg te doen. Uiteindelijk komt het op deze dag neer op de “handjes”. Met het thema ‘Generasi2 Berikut, Sadar Dan Bekerdja’, is wat we willen meegeven en vrij vertaald betekent dit : “Aan de navolgende generaties. Weten voor wie we het doen, waarvoor we het doen en we zetten ons beste beentje voor en handelen ernaar!”
De volgende werkbijeenkomst is op zaterdag 13 juni van 09:30 tot 12:00 uur.
Een kijkje op de Algemene Begraafplaats en een “generale” behoort tot een mogelijkheid!!
Laat je informeren, vraag ernaar, meld je aan en doe mee!!
4-6-2026, Kennismaking met burgemeester Dijkstra
Op uitnodiging van burgemeester Baukje Dijkstra maakten de initiatiefnemers van het Moluks KNIL-monument Winterswijk afgelopen donderdag kennis met de burgemeester. Tijdens deze fijne kennismaking spraken we over de betekenis van het Moluks KNIL-monument en het belang van het levend houden van deze geschiedenis voor huidige en toekomstige generaties.
Als ontwerper van het monument heeft Roger Heerink daarnaast toelichting gegeven op het ontwerp en de achterliggende symboliek.
Een mooie stap in de aanloop naar de onthulling van het monument op 27 juni.

1-6-2026, Rotary Winterswijk en Tafelronde 42 steunen Moluks KNIL-monument
Tijdens de jubileumeditie van de Haringparty van Rotary Winterswijk en Tafelronde 42 Winterswijk wordt het Moluks KNIL-monument ondersteund als één van de geselecteerde goede doelen. Met de opbrengst van het evenement leveren beide organisaties een waardevolle bijdrage aan de realisatie van het monument.
De steun van Rotary Winterswijk en Tafelronde 42 betekent niet alleen een financiële bijdrage, maar laat ook zien dat er binnen de Winterswijkse samenleving brede waardering bestaat voor het behoud van deze geschiedenis en het doorgeven ervan aan toekomstige generaties.
De initiatiefnemers zijn Rotary Winterswijk en Tafelronde 42 dan ook zeer dankbaar voor hun betrokkenheid en steun.
Lees het volledige artikel hier.
31-5-2026, FC Gonemo overhandigt € 1.935 aan Moluks KNIL-monument
Namens FC Gonemo heeft Joel Pattiruhu een cheque van € 1.935,- overhandigd voor het Moluks KNIL-monument in Winterswijk.
Het bedrag werd ingezameld tijdens het Familie Zaalvoetbaltoernooi 2025. Dankzij de opbrengsten van een veiling, donaties en bijdragen van sponsoren, deelnemers en bezoekers kon dit mooie bedrag worden overhandigd.
Met deze bijdrage ondersteunt FC Gonemo het behoud van de herinnering aan de Molukse ex-KNIL-militairen en hun echtgenoten.
FC Gonemo en de Werkgroep Moluks KNIL-monument bedanken iedereen die heeft bijgedragen aan dit bijzondere initiatief. Samen is een prachtig resultaat bereikt voor een blijvende herinnering aan een belangrijk deel van de Molukse geschiedenis in Winterswijk.

27-5-2026, Laatste naamcontrole voor het KNIL-monument
Beste familieleden en betrokkenen,
Hartelijk dank aan iedereen die heeft geholpen met het doorgeven en controleren van de juiste spelling van de namen voor het KNIL-monument.
Dankzij jullie bijdragen hebben we al veel kunnen corrigeren en aanvullen. Dit is de laatste controle. Hier staat de lijst zoals die nu bekend is.
Wij willen graag vragen of de contactpersonen van de families nog één keer de namen van hun 1e generatie willen nalopen en controleren op de juiste schrijfwijze.
Let vooral op:
-voornamen en achternamen;
-eventuele dubbele of ontbrekende letters;
-juiste volgorde van namen;
-eventuele typefouten.
Zijn er nog correcties, aanvullingen of vragen? Mail deze dan naar contact@knilmonument.nl
Alvast heel veel dank voor jullie hulp, betrokkenheid en medewerking!

WERKBIJEENKOMST 16 MEI 9:30 UUR BIJ LIFE
Met nog krap 7 weken te gaan begint nu min of meer ook het aftellen richting de dag van de onthulling op zaterdag 27 juni a.s. Het programma van de onthulling is voor het grootste gedeelte rond. Een paar organisatorische onderdelen moeten nog worden bevestigd. In hoofdlijnen bestaat het dagprogramma uit 4 onderdelen, te weten de kerkdienst in Christengemeente De Ontmoeting, de onthulling van het Moluks monument op de Algemene Begraafplaats en de nazit, bijpraten, samen eten en aansluitend een avondprogramma bij De Ontmoeting.
Het zeer bijzondere promofilmpje dat is samengesteld door Roger Heerink geeft enigszins aan welke sfeer we met de onthulling willen. Dit moet in de praktijk nog tot uitdrukking komen. En we vertrouwen erop dat dit wel goed komt.
Naast de presentatie van het programma willen we met deze werkbijeenkomst ingaan op een aantal taken voor vrijwilligers. Hierbij dan ook een nadrukkelijke oproep aan potentiële vrijwilligers om zich aan te melden. De taken kunnen variëren van helpen bij de inrichting (en later ontruimen) van de locaties tot begeleiden van families, genodigden en belangstellenden richting de plek van de onthulling, uitdelen van het programmaboekje ……… Spreek elkaar aan opdat we er samen een gedenkwaardige dag van maken!!
In verband met wegwerkzaamheden aan de Kloetenseweg en de Acacialaan wordt de 5e werkbijeenkomst wederom bij Life Winterswijk, Jeugkerkstraat 12 gehouden.
Hartelijke groet en graag tot zaterdag 16 mei a.s. bij Life!




WERKBIJEENKOMST OP ANDERE LOCATIE!!
In verband met wegwerkzaamheden aan de Kloetenseweg en de Acacialaan wordt de 3e werkbijeenkomst bij Life Winterswijk, Jeugkerkstraat 12 gehouden.
Als het weer meewerkt gaan we de locaties nader bekijken. In ieder geval het Algemene Begraafplaats. We willen ons hiermee goed voorbereiden als het gaat om de inrichting van het terrein, wat komt waar, de plekken voor families en genodigden, de geluidsinstallatie enz. Voor de nazit, bijpraten, samen eten enz. hebben we een locatie op het oog. Hopelijk krijgen we positief bericht en kunnen we ook deze locatie bezoeken!
We nodigen dan ook een ieder uit om mee te denken en mee te praten. De deelname uit de gemeenschap sterkt ons in het (voorbereidings)werk en in de wetenschap dat het project Moluks monument voor oud-KNIL-militairen en hun echtgenoten in Winterswijk breed gedragen wordt!
Hartelijke groet en graag tot zaterdag 21 maart bij Life!
leden van de projectgroep Buce Lopulissa, Roger Heerink en Theo Tetelepta.


Winterswijk, 19-3-2026
Bij Corbeel & Greven is de opdracht geplaatst voor de zwart marmeren schildjes. Tijdens de eerdere werkbijeenkomsten werden al de drie symbolen getoond, te weten het KNIL-embleem voor de oud-KNIL-militairen, een boeg voor de echtgenoten en een vliegtuig voor de familie die op deze wijze in Nederland kwam.
Tevens kunnen we vermelden dat de facturen voor deze schildjes en het monument (Colubris) zijn voldaan!!

Winterswijk, 16-3-2026
Voor het KNIL-monument is weer een mooie stap gezet. Bij Colubris is een schaalmodel van het monument gelast. Daarnaast hebben we ter plekke een model op ware grootte van karton gemaakt. Zo krijgen we een goed beeld van het monument en van de plek waar de namen en tekst komen.
Dennis van den Hurk van Colubris stelt personeel en expertise beschikbaar en verzorgt het benodigde materiaal. Ook zijn zoon Zenjiro levert een bijdrage aan de uitvoering. Het laswerk wordt uitgevoerd door Peter Latumaerissa en Michaël Singadji. Gezamenlijk realiseren zij het ontwerp zoals dat vooraf is uitgewerkt.
Indrukwekkend om dit proces zo van dichtbij te zien. Hieronder een beeld van dit moment.






9-1-2026, De bouw van het Winterswijks Moluks KNIL-monument is gestart.
Bij Colubris gaven Dennis van den Hurk, Peter Latumaerissa en Michael Singadji toelichting op de constructie en de technische uitvoering. Met hun vakmanschap krijgt het monument de juiste vorm en stevigheid. Ook was Jan ten Damme aanwezig voor technische ondersteuning bij het vertalen van ontwerp naar constructie.
De Projectgroep Moluks KNIL-monument was daarbij aanwezig voor afstemming en begeleiding. Een belangrijke stap richting een monument dat veel betekent voor families en betrokkenen. Trots om te zien dat dit project nu in beweging is en dankbaar dat Colubris zich hier actief voor inzet.🙏🏼

SAVE THE DATE: ZATERDAG 27 JUNI 2026
ONTHULLING MONUMENT TE WINTERSWIJK
Op dinsdag 9 december jl. was een informatiebijeenkomst over het vervolg van het Project Moluks Monument oud-KNIL-militairen en hun echtgenoten in Winterswijk.
Hieronder een korte weergave met de belangrijkste informatie!
De Plek.
Op bijgaande foto’s van de Algemene Begraafplaats is aangeven waar het Monument komt. Op de overzichtsfoto van de Algemene Begraafplaats is bij benadering aangegeven waar de Molukse graven liggen. Het ‘witte kader’ is de plek waar niet alleen de meeste Molukse graven liggen, maar ook de meeste ouderen van de 1e generatie. De bijgevoegde foto is een uitsnede van het witte kader. Waar het Monument komt te staan is aangegeven met een rode stip!
“Save The Date”
Voor de datum van onthulling is beredeneerd vanuit de symboliek van het Monument ‘de boeg van een schip’. Hiermee komen we bij de 11 boten en twaalf vaarten waar de oud-KNIL-militairen met vrouw en kinderen in Nederland voet aan wal zetten. Als datum is gekozen voor een moment dat alle vaarten in Nederland zijn aangemeerd. De laatste vaart was dan de 2e vaart van de Kota Inten, vertrek 25 mei 1951 van Tandjong Priok – aankomst 22 juni 1951 in Rotterdam.
In het herinneringsjaar 75 jaar Molukkers in Nederland (1951-2026) vindt de onthulling van het monument plaats op zaterdag 27 juni 2026. “SAVE THE DATE”!
Werkbijeenkomsten
Om vaart te houden op de organisatorische voorbereidingen worden in de maanden januari t/m juni 2026 werkbijeenkomsten gehouden. De werkbijeenkomst wordt op de 3e zaterdag van de maand gehouden, te weten 17 januari, 21 februari, 21 maart, 18 april, 16 mei en 20 juni! Van 09.30 tot 12.00 uur in de Immanuëlkerk, Pijnboomstraat 2!
“DENK MEE – PRAAT MEE – DOE MEE!!!”


Gemeentelijke bijdrage aan een meerjarig programma 11-12-2025.
De gemeenteraad heeft op 11 december 2025 unaniem ingestemd met een amendement van de VVD, ingezet door Richard Garvelink, voor een gemeentelijke bijdrage aan een meerjarig programma voor herdenking en educatie rond het in 2026 te onthullen monument voor oud-KNIL-militairen en hun echtgenotes.
Het programma is opgesteld door de Initiatiefgroep Moluks Monument oud-KNIL-militairen en hun echtgenotes en richt zich op het levend houden van een belangrijk en gedeeld historisch verhaal.

De timing is betekenisvol. In 2026 wordt herdacht dat de Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen 75 jaar geleden naar Nederland kwamen. Winterswijk heeft al lange tijd een hechte band met de Molukse gemeenschap. Eerder kregen ook de graven van Molukse oud-KNIL-militairen en hun echtgenotes een monumentale status.
De projectleden van de initiatiefgroep waren aanwezig bij de raadsvergadering waarin het amendement unaniem werd aangenomen. Dank aan alle fracties in de gemeenteraad van Gemeente Winterswijk voor deze brede steun.🙏🏼
→ Het amendement gemeentelijke bijdrage Monument oud-KNIL-militairen en hun echtgenoten te Winterswijk

Artikel in De Gelderlander 05-12-2025
Item RTV Slingeland 28-10-2025
Artikel in Achterhoek Nieuws 21-10-2025







